Koronás helyzet Kriszti
néni szemszögéből
-
Egy tanár véleménye –
(Hoffman Kornél 5/c riportja)
Készítettem nektek egy riportot Kriszti nénivel,
az elmúlt négy évem kedvenc tanító nénijével. Mivel már nem vagyok alsós, ezért
sajnos ritkán találkozunk. Azért a folyosón össze szoktunk futni és
beszélgetünk egy kicsit. Most viszont emiatt a fránya vírus miatt még ott sem
tudunk találkozni. A minap eszembe jutott, hogy vajon, hogy megy neki ez az
otthonlét, jól van-e, hiányzik-e neki az osztálya és a suli. Kicsit kifaggattam
ezekről a dolgokról. Nagyon örülök, hogy szívesen válaszolt.
HK: Kedves
Kriszti néni! Feltehetek néhány kérdést a mostani helyzettel kapcsolatosan? Azt
tudom, hogy milyen itthonról tanulni, de nem tudom, milyen lehet egy tanár
bőrében lenni. Milyen online látni a gyerekeket és úgy tanítani, hogy
személyesen nem találkoznak?
K. néni: Mindenkinek különleges ez a helyzet. Egyik
pillanatról a másikra alakultak úgy a dolgok, hogy át kellett térni a digitális
oktatásra. Tanítani személyes találkozás nélkül komoly kihívás a gyerekeknek,
szülőknek és a pedagógusoknak is. Mindenkitől komoly együttműködést igényel. Igyekszem
mindent elkövetni azért, hogy megfelelő segítséget nyújtsak ebben a helyzetben.
Törekszem motiváló, ötletes, játékos feladatokkal színesebbé tenni a
feladatokat. Az online órák mellett sokat készülök, javítok, visszajelzek
minden nap a tanulók munkájáról. Lele „Iskolarádiót” készít az osztályomnak.
Gyuri bácsi a Lengemeséket olvassa fel Youtube-videókon. Szóval igazi családi vállalkozássá
nőtte ki magát az online tanítás. Nagyon hiányoznak a gyerekek, Anikó néni és a
közös együttléteink.
HK: Voltak-e
esetleg az elején technikai gondok? Van mindhármuknak gépe, amin dolgozhatnak? Van
elég szoba, hogy mindenki nyugalomban végezhesse a maga feladatát (tanítás és
tanulás)?
K. néni: Felmerültek technikai nehézségek a digitális
oktatás bevezetésekor. Fokozatosan tanultam bele a felület használatába. Azóta
is igyekszem fejlődni. Mindenkinek van itthon eszköze. Gyuri bácsinak és nekem a munkahelyünk biztosított laptopot, Lelének a család gépe áll a rendelkezésére. Apukája a nappaliban tart
értekezleteket és tanítja az egyetemistákat. Mi egy-egy szobában teljesítjük a
feladatainkat.
HK: Ha
jól tudom, Kriszti néni kisfia, Lele is iskolás. Szokott segítséget kérni? A
tanítás mellett van elég idő Lelére is figyelni?
K. néni: Lele a legtöbb
dologban önálló, de olykor kér segítséget. Az kíván komoly figyelmet, hogy ne
terelődjön el a feladatról, valamint, hogy mindent időben visszaküldjön a tanító
néniknek. Lele apukája is itthonról dolgozik, így ő is tudja támogatni, ha
szükséges.
HK: Lele
szereti az online oktatást vagy inkább bejárna az iskolába, hogy találkozhasson
a barátaival? Kriszti néninek hiányzik az osztálya, a suli és a többi tanár
néni, tanár bácsi? Nekem például már hiányoznak az osztálytársaim és az egész
suli.
K. néni: Lele nagyon
motivált az online oktatásban. Szereti használni a szükséges felületeket.
Gyakran beszélget az osztálytársaival, sokszor közösen játszanak a virtuális
térben. Az utóbbi napokban azért egyre gyakrabban emlegeti, mennyire szeretne
már találkozni velük. Főleg a tanító nénivel, akitől most köszönnek majd el,
mert jövőre felsősök lesznek. Nekem nagyon hiányoznak a gyerekek, a kollégák,
az iskola. A mosolyok, az ölelések, az együttlét öröme.
HK: Amikor
mindenki befejezte a munkáját, a család szokott közösen társasozni, filmet
nézni vagy sétálni menni? Több így a közös program?
K. néni: Lényegesen több
lett a közös programunk. Gyakran játszunk együtt. Kedvencünk a Scrabble, Uno,
Hive. Szerencsések vagyunk, mert kertes házban lakunk, így sokat vagyunk a
szabadban. A kutyánkkal, Árcsival pedig mindennap nagy sétákat teszünk a
közeli mezőkön, lankák oldalában.
HK: Végül
azt kérdezném, hogy milyen jó és rossz következtetéseket tud Kriszti néni
levonni ebből a helyzetből. Vezetnek-e naplót? Mi például néha leírunk egy-két
dolgot, történést, hogy később emlékezhessünk rájuk.
K. néni: Lele iskolai
feladata a naplóírás, így rendszeresen rögzítjük az eseményeket. Érdekes lesz
majd később olvasgatni erről a különleges időszakról. Bebizonyította ez a
helyzet, hogy milyen fontos színtér a gyerekek és a tanítók, tanárok életében
az iskola. A személyes kapcsolatok fontossága, a tanulás közösségi élménye, a
barátságok megélése létfontosságú az életünkben. Külön hálás köszönet azoknak a
szülőknek, akik munka mellett, lelkiismeretesen segítik gyermeküket és így
bennünket is ebben a megváltozott helyzetben. A gyerekek többsége lelkesen,
felelősségteljesen, alaposan végzi a feladatokat. Nagyon büszke vagyok rájuk. Meg
kell említenem azt is, hogy vannak olyan gyerekek, akik nem elég motiváltak
ebben a folyamatban. Őket nehéz rábírni a tanulásra. Ez olykor elkeserít.
HK: Nagyon
köszönöm a válaszokat! Persze jobb lett volna, ha egy csésze tea mellett
beszélgetünk, de azért az e-mail-es interjúnak is nagyon örülök!!! Szerintem
szeptemberben fogunk találkozni!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése